Wednesday, October 6, 2010

Bukan Boyfren juga Bukan Girlfren...tapi


Post ini agak mengganggu emosi..jiwa..raga..hati..hempedu...haaaaaahhh..semualah...

Saat mana seorang insan jatuh cinta, benda yang 1st difikirkan, macam mana nak tekel si dia. Nanti-nanti kad merah, sedih la pula. Disana keberanian akan memainkan peranan, bagaimana caranya untuk menambat hati si dia. Orakan langkah selalunya bermula dengan perkenalan, dan disana keadaan memainkan peranan. Tatkala kebetulan dijadikan sandaran, peluang sentiasa dinantikan, untuk dijadikan kesempatan, untuk menawan hati pasangan. Yes! Bagi yang dapat, tapi hampa dan kecewa jika ditolak. Persoalannya, apakah yang dicari olehmu wahai kawan? Girlfriend or Isteri?

Saat si jejaka melafazkan “Saya amat mencintaimu” atau “I Love You”, adakah ayat itu dilafazkan untuk menjadikan si dia Girlfriend? Pasti selalunya akan berkata “Ya, saya cintakan dia, dan saya nak jadikan dia kekasih saya”. Sekali lagi persoalannya, adakah sekadar Girlfriend? “Tidak, saya pasti mengahwininya nanti, kerana dialah segalanya buat saya”. Ingatlah wahai lelaki, carilah pasangan untuk menjadi Isteri, bukannya Girlfriend, kerana hatimu itu hanya untuk Isteri, bukan untuk Girlfriend. Lakukanlah dengan cara yang diredhainya,yakni tawan hatinya untuk menjadikannya Isteri, dengan meminangnya, bukan proposal kapelmu itu.

Saat si gadis mendengar ayat “Saya amat mencintaimu” atau “I Love You” dari si jejaka, adakah dirimu ingin menerimanya sebagai Boyfriend? Pasti selalunya berkata “Ya, saya juga punya rasa sepertinya, dan saya amat bahagia berada disampingnya”. Sekali lagi persoalannya, adakah sekadar Boyfriend? “Tidak, saya akan meminta dia mengahwini saya, kerana saya yakin dia mencintai saya, pasti ingin mengahwini saya”. Ingatlah wahai wanita, terimalah lelaki untuk menjadi suamimu, kerana hatimu bukan untuk Boyfriend, tetapi untuk suami. Lakukanlah dengan cara yang baik, dengan katakan padanya, andai ingin dirimu menerimanya, maka mintalah dia lakukan pada jalan yang diredhainya dan jika anda menolaknya, pastikan anda tidak menolak lelaki yang dirimu ketahui perilaku dan agamanya baik bagimu.

Wahai lelaki dan wanita, terciptanya pasangan adalah untuk menjadi Suami atau Isteri, bukan Boyfriend atau Girlfriend, dan jika ingin mendapat yang terbaik, maka jadikanlah dirimu baik juga, insyaAllah, semuanya baik-baik sahaja, semoga berjaya mencari Suami dan Isteri yang terbaik buatmu.




di copy paste dari SEGALA CERITERA


Sekian...selamat malam dunia...^__^


1 idea korang amatlah dihargai..:

qistina abdullah said...

setuju!!!!
jika cinta itu adalah cinta yang sejati, sudah pasti sang lelaki akan melamar si gadis dengan cara yang betul berlandaskan syariah....
bukan hanya, usha, declare pastu blum ape2 da putus...
nauzubillah~

Post a Comment

ramai juga yang minat....